Дете је од рођења у сталној интеракцији са својом физичком и социјалном околином. Без те интеракције не би био могућ развој личности. Децу веома привлаче игре везане за занимања људи. Учитељ може да буде иницијатор ових игара – може средствима, посетом, причом да иницира игру. Занимљиво је да су средства за ову игру предмети свакодневне употребе, амбалажни и отпадни материјал, а ређе готове индустријске играчке. Основна линија развоја игре улога, садржи два битна правца – које условно можемо означити као сазнајни и мотивационо – афектни правац. Први се односи на процес уопштавања и одвајања радње од конкретног предмета, док се други односи на процес одвајања детета од одраслих, али у том смислу да одрастао човек постаје за дете образац и мерило радње. Садржај игре је оно што дете понавља као основни, карактеристични моменат активности и односа међу одраслим људима у њиховом радном и друштвеном животу. У садржају игре изражено је, у мањем или већем степену, укључивање детета у активности одраслих. Игра је често одраз стварности. Дете ће у игри „школе“, у улози учитеља подражавати све гестове, говор, чак и неке детаље којих ни сам учитељ није свестан. У игри лекара детету можемо помоћи да се олободи страха. Пацијент може да буде лутка, плишани меда или гумена веверица. Пацијент може бити и учитељ, а тек када буде уверено да је то „кобајаги“, дете ће пристати да и оно буде пацијент.. У ирама занимања дете заузима активан став према стварима, предметима, оно жели да употреби вагу за мерење поврћа, слушалицу, завој. Игра која је првобитно предметна претвара се у игру улога, припрема примесе реалног живота. Дете се више не игра само флашицама, помадом, оно постаје апотекар са својим помоћницима и купцима. Дете не манипулише лутком без смисла, већ постаје мајка која се брине за своју бебу. Ма колико емоционално улазило у улогу одраслог, дете се ипак осећа као дете. Оно гледа на себе кроз улогу коју је прихватило, тј. кроз одраслог човека, емоционало упоређује себе са одраслима и открива да оно још није одрасло. Децу у њиховим играма занимају посебно они људи који имају неко обележје, униформу. Нарочито су им интересанстна занимања милиционера, оџачара, поштара, морнара, лекара, итд. Какав ће став деца имати према овим људима зависи од одраслих, односно од тога како су они допринели остваривању јасније представе о тим занимањима. Посете, обиласци везани за поједина занимања треба за децу да буду пријатан емоционалан доживљај.
ПРИМЕР ИГРЕ ЗА УПОЗНАВАЊЕ ДЕЦЕ СА ОКОЛИНОМ
„Препоручено писмо“
Учитељ деци објашњава да се препоручено писмо мора предати само ономе коме се шаље. Тако ће и „поштар“ који донесе пошту у њихову групу морати да преда одређеном детету. Како ће знати коме треба да преда? За игру се припреме слике – апликације разних занимањаа. Слике се пресеку на пола. Свако дете добије по једну половину слике, а друга половина се налази у торби поштара. „Имам препоручено писмо за електричара. Ко има електричара?“ Јавља се дете које на својој половини слике препознаје електричара. Поштар прилази и „идентификује“ примаоца. Када се саставе половине, види се да ли је дете погодило. Дете које је погодило да поштар њега тражи, добија другу половину слике и одлази на апликатор где саставља целу слику. Напомена. – Да се не би дешавале грешке, треба водити рачуна о премишљеним сликама. Слике треба да буду тако пресечене да деца по добијеном делу могу да погоде које је то занимање.
КАРТИЦЕ ЗАНИМАЊА
Могу се сецкати, бојити и облачити папирне лутке различитим униформама које су карактеристичне за поједнина занимања и тако се учити и правилима облачења , што се данас попиларно назива: dress codе.
Картице занимања Занимања људи – www.bojanke.comПАПИРНЕ ЛУТКЕ
За тему или лекције о занимањима људи , направите ове неодољиве ликове од папирних луткака .
Потребно је: А4 папир, бојице или фломастери, маказе, лепак
Упутство:
Још једна идеја: Можете да залепите лутке на дрвене штапиће и направити представу: „Занимања људи у мом крају.“
ЗЕМЉА МАТЕМАТИКЕ
Потребне су фигурице из игре „Не љути се човече“ и коцкице. Сличицама дајте самостално задатке. На пример: Пекар – направи паузу два бацања 🙂
Извор: Rayito de colores, Firstpallete, education.com
You must be logged in to post a comment.